zaterdag 28 augustus 2010

Boekenplank

Tussen de bedrijven door zoek ik geregeld een film of boek. De bibliotheek is altijd al een heerlijke plaats voor mij geweest. Ik herinner mij de tijd dat het lenen gratis was voor mij. Mijn gehele jeugd door las ik boeken. Van de avonturen van Arendsoog en Witte Veder, Old Shatterhand en Winnetou tot de science fiction van Jack Vance en de Duintrilogie. De thrillers van Alistair Maclean, Desmond Bagley tot de Mei van Gorter, de Camera Obscura van Hildebrand en Awater van Nijhoff.
Dit alles dus las ik gratis en voor niks via de verschillende bibliotheken van mijn woonplaatsen. Mijn moeder waarschuwde me nog dat dit vele lezen zou leiden tot het verlezen van mijn verstand. Toch mag ik met enige trots zeggen dat al dat gelees bijvoorbeeld leidde tot een 10 voor mijn mondeling literatuur in VWO 6.

Tegenwoordig betaal ik nog steeds een luttel bedrag om onbeperkt te kunnen lezen en zelfs films te kijken. Grappig is dat Jonah er lustig aan meedoet. Er gaat geen avond voorbij of hij leest zijn Astrixen, Kuifjes, tot het licht uitgaat.
Ik weet nog dat bij mij 's avonds geen licht aanmocht, maar dan stond ik toch gewoon achter de gordijnen te lezen bij het licht van de lantaarnpaal voor het huis.

Hulde aan de bibliotheek in Nederland. Waar je ook DVD's kunt lenen. De Japanse regisseur Kore-eda heeft een film gemaakt van mensen die hun eigen hemel mogen uitzoeken (After Life). De overledenen mogen een detail uit hun leven kiezen en zich hierin laten vereeuwigen. Eén overledene koos een herinnering uit zijn babytijd. Bij mij zou de bibliotheek in aanmerking kunnen komen.

Karin en ik kunnen (als ik niet werk) 's avonds eigenlijk niet weg. Romantische dineetjes beperken zich hoogstens tot een pizza uit eigen oven. Daar is trouwens niets mis mee..
Als alternatief kijken wij bijvoorbeeld ook wel eens naar DVD's door mij opgezocht via de reserveerknop van de bibliotheek. Om de smaak van Karin en mij op elkaar af te stemmen is wel enige creativiteit nodig.
Films van Meryl Streep zoals, Julia en Julia en it's complicated of films met old en toch goodlooking George Clooney, in the air, werken altijd. Maar soms moet je nog inventiever zijn.

Tips? Hierbij:

De Japanse films: Nobody knows (zeer aangrijpend!) en Still Walking en Departures (echt een aanrader)
De Zuid-Afrikaanse film: Skin (heel mooi)
Nowhere in Africa van regisseuse Charlotte Link (prachtige mensen en beelden)
De Afghaanse film Kabuli kid (verrassend)
Precious (intens)
London River
The Tribunal

(Wordt vervolgd)

Laatst dacht ik wel: jammer, dat er eens een tijd zal komen dat ik níet de volgende film van die regisseur of dat volgende boek van mijn favoriete schrijver kan ophalen. Of zou er in de hemel een boekenplank zijn? Boeken dus van de allerhoogste ... plank?!

2 opmerkingen:

  1. Haha, ik herken dat wel... lezen bij het licht van een lantaarnpaal of met een zaklamp onder de dekens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je hulde aan de bibliotheken!
    Groeten,
    Lara
    Moeder van twee kinderen uit China en werkzaam in de bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen